Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
28.06.2010 21:53 - Такса по такса - печалба пак на гърба на народа.
Автор: kreditionline Категория: Бизнес   
Прочетен: 2417 Коментари: 0 Гласове:
0



"Работим само с кожа на Клиента" - надпис от времето на непазарната икономика.

Васил получава заплатата си по сметка. При теглене на пари от банкомат или при плащане в магазин не му се удържат пари. Обслужващата го банка не му начислява такса при погасяването на месечните му комунални сметки, нито пък при международен превод. Да, нещо не се връзва с действителността. Просто Васил живее в Испания.

Дъщеря му обаче работи в София и всеки път, като пъхне дебитната си карта в банкомат (дори и в такъв на банката й), за да изтегли пари, й се начислява малка такса. Васил недоумява защо. Дъщеря му му обяснява, че и да смени банката, ще е същото. Баща й пък въобще не разбира защо българските банки са започнали да удържат на клиентите си такси при плащането с карта в магазин.


Обяснението

Причината всъщност е проста - осезаемото стопяване на печалбите на банките през последните няколко тримесечия. Свитото в резултат на кризата кредитиране, съчетано с депозитната война, в която институциите се бяха впуснали, намалиха значението на лихвите, които получават като основен генератор на печалби. Към края на първото тримесечие на 2010 г. нетният лихвен доход в сектора е 707.3 млн. лв. Действително спрямо година по-рано той се увеличава с почти 3% (виж таблицата), но то е минимално на фона на регистрираните допреди кризата двуцифрени ръстове на годишна база. А и тази сума не става автоматично печалба, тъй като банките имат много други
- заплати, поддръжка на клонова мрежа и не на последно място - покриване на загубите от несъбираемите си кредити. Рязкото увеличаване на просрочените заеми накара банките да заделят и все повече провизии срещу евентуални бъдещи загуби. Според данните към края на март 2010 г.

Всичко това логично намира отражение и във финансовите им резултати и обяснява защо напоследък все повече банки търсят начини за увеличаване на печалбата чрез различни такси и комисиони по предлаганите от тях продукти.

В търсене на загубените печалби

Представителите на сектора обясняват, че подобно поведение съвсем не е изненадващо с оглед на намаляващите лихвени приходи. "Погледнете резултатите на банките – тази година много от тях ще имат изключително ниски печалби", коментира Мартин Заимов, член на управителния съвет на "Сосиете женерал експресбанк". Той обаче посочва и друг фактор – фактът, че не само в България, а и на световно ниво се наблюдава тенденция за увеличаване на нелихвените доходи.

Между другото според статистиката на БНБ през последните тримесечия техният обем остава относително непроменен, като дори отчита леко намаляване спрямо нивата от 2008 г. например. Данните на централната банка обаче са към края на март и все още не са отчели например масовото въвеждане на таксите при плащане на ПОС терминал с дебитни карти, което се случи през второто тримесечие на годината. Все още не е ясно и какво ще е отражението на въведените през последните 2-3 месеца от редица банки такси и комисиони по кредитни продукти. По данни на финансовия портал "Моите пари" от началото на годината около една трета от банките в страната са актуализирали старите си или са въвели нови такси към предлаганите от тях заеми за домакинствата.

В масовата част от случаите става дума за увеличаване на таксите за разглеждане на документи, както и на тези за усвояване на заемите. Представители на компании за кредитно консултиране пък посочват, че освен това по-голямата част от банките са започнали да начисляват и годишни такси за обслужване на кредитите. "Размерът им обикновено е между 0.3% и 1% от оставащата главница по кредита. А като се добавят и разходите по задължителните застраховки, които само при една-две банки са включени в месечната вноска, се получава оскъпяване на вноската средно с 20-50 лв. на месец", обясняват от пазара.

От своя страна Иван Стойков, старши анализатор във финансовия портал "Моите пари", свързва увеличаването на събираните от някои банки такси и комисиони в последните месеци и с новопоявилите се на пазара промоционални предложения за кредити с по-благоприятни лихвени условия. "До известна степен това може да се тълкува и като своеобразен маркетингов подход за привличане на нови клиенти – обявяват се по-ниски, промоционални лихви, които обаче до някаква степен се компенсират със завишаване на таксите", обяснява той. "Не смятам обаче, че това изцяло компенсира намаляването на лихвените нива по обявените промоционални предложения", добавя анализаторът. Стойков напомня, че подобен подход в никакъв случай не е новост на пазара и че такива случаи са се наблюдавали и преди кризата. В допълнение изтъква и факта, че през последните месеци е имало и банки, които по дадени кредитни оферти предлагат както по-ниски лихви, така и понижаване или изцяло отпадане на някои от съпътстващите такси.

За няколко стотинки повече

Други представители на сектора обаче напомнят, че не само кредитните продукти са източник на нелихвените приходи на финансовите институции. Според кредитен експерт голяма част от това перо в банковите отчети всъщност се попълва от различни такси за разкриване и обслужване - например на разплащателни сметки. "Действително те са по-малки като сума, но заради големия им обем в крайна сметка това дава отражение върху финансовите резултати на банките", посочва източникът.

Пример в тази посока е и вече споменатото масово въвеждане на таксите при плащане с дебитна карта в търговски обекти. На пръв поглед става въпрос за минималната сума от 20 стотинки на плащане. Когато обаче говорим за няколко милиона дебитни карти в страната (близо 2 млн. са например само издадените от Visa Европа към началото на 2010 г.), общият обем приходи, които банките биха могли да привлекат, действително изглежда значителен.

Малките такси на този етап рядко предизвикват недоволство в българския потребител - донякъде заради липса на финансова грамотност и донякъде заради липсата на вяра, че нещо може да се промени. Затова и когато някоя банка реши да прибегне към подобен прийом, тя не бива наказана с отлив на клиенти. Още повече че банковите клиенти в България не са особено мобилни и дори често са вързани към банката си, защото работодателите им изплащат заплатите там. На теория според Кодекса на труда всеки има право да си получава заплатата в брой или да посочи банкова сметка, в която да му се превеждат парите. На практика обаче често работодателят е в по-силна позиция.

А сега да се върнем към Васил и да припомним, че банковата система в Испания според повечето анализатори е пред колапс. Дори и при тези обстоятелства обаче банките там не си позволяват да му наложат такси, за да използва собствените си пари. Защо ли? Просто защото Васил и хиляди други ще отидат при конкурентите.

Източник
в.Капитал

www.krediti-online.com









Тагове:   народа,


Гласувай:
0



Няма коментари
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: kreditionline
Категория: Бизнес
Прочетен: 284176
Постинги: 51
Коментари: 12
Гласове: 83
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031